Total Pageviews

Sunday, February 10, 2013

Kamp om maten

Satt og studerte en voksen havørn hunn, der hun spiste siste restene av en fisk, men så skjedde noe som overrasket meg. Hun tilbyr de siste restene av fisken til maken sin, som ikke lar seg be to ganger.
Han kommer inn fra siden og plukker fisken, en ung ørn er hakk i halen på den voksne hannen, for å stjele maten.
Dette er noe hunnen ikke vil ha noe av og tar opp forfølgelsen og det ender i en kort og brutal kamp.



Hvem som vant, skal være usagt, men hunnen hadde oppnådd det den ville,  hannen fikk maten sin.

Film-snutten viser det jeg beskrev.




Endelig fikk jeg orden på dattaen, og kjøpt en ny ekstern harddisk, slik at jeg fikk overført de bildene jeg fikk tatt i helgen.

Her er et lite utvalg











Den nye Eos 1 X takler fugler i flukt suverent, det er verre med fotografen. Det er ikke alltid like enkelt å følge de raske bevegelsene til fuglene.
























2 comments:

  1. Fine bilder av Havørna og en fin historie. Sikkert en flott opplevelse.

    Ottar

    ReplyDelete
  2. Takk for det Ottar,
    ja det var en utrolig opplevelse å se hunnen som beskyttet hannens bytte. Mulig det er en av deres egne unger som skal avvennes, nå må den finne maten selv. !
    Var på samme plassen i dag og hadde fullt trøkk fra morgengry til ca 1300, der jeg tok bortimot 2000 bilder og filmet godt og vel en time.
    Ble for mye for Mac`en min som inneholder over 60000 bilder fra før av. I morgen må det kjøpes en ekstern harddisk, så jeg får overført bildene, og lagt noe ut på bloggen.

    Dag

    ReplyDelete