Total Pageviews

Saturday, March 2, 2013

Ringmerket Svensk ørn i Ørnefjorden

I dag dro jeg ut til ørnefjorden min.
Det begynner å våres, så dette kan være siste gangen jeg får fotografert ørner på denne lokaliteten dette året.
Først måtte jeg gå en tur med fisk og fiske rester og kaste dette på isen, for deretter å gå tilbake de tre kilometerne tilbake til bilen for å hente fotosekken.  Været hadde slått om til tåke og lett regn i løpet av nattetimene. Jeg begynte på den første turen til ørnefjorden i to tiden på natta, og klokken fem på natta var jeg klar i fotoskjulet til å fotografere ørn som måtte dukke opp .
 I løpet av de timene jeg trasket frem og tilbake bil- ørnefjorden, var bukse og sko blitt skikkelig gjennombløt, skulle tatt med  kles-skift.
 For å ikke fryse, tok jeg av meg de våte sko, sokker og bukse og satt i en tynn joggebukse og uten sokker i soveposen. På dette viset holdt jeg varmen, men gruet meg til å ta på meg de våte klærne igjen når jeg skulle dra hjem.  Dette var glemt da de første ørnene dukket opp i 8 tiden på morgenkvisten.

Tilsammen hadde jeg 10 ørner i området, 6 av dem nede på isen samtidig.
Det er en spesiell ørn jeg har lyst å få på fotohold, en voksen ringmerket hunnfugl. Den kom også i dag, men satt i et tre som skjulte beina, slik at det ikke var mulig å se ringene på beina.






Gråværet gjorde også at linseglasset  ble full av dugg og dråper, flere ganger måtte jeg forsiktig ta inn det tunge objektivet og tørke bort duggdråpene. ( Sigma 300-800 mm, veier ca 7,5 kg).  Det kan være at den voksne havørna så dette, for den kom ikke ned der jeg ville ha den.  Den satt i treet i godt og vel en time før den forsvant øst for fotoskjulet. Trass i at fem ung ørner var nede på isen, holdt den voksne seg på avstand. Min erfaring er; jo eldre en ørn blir, jo mer forsiktig blir de. Så jeg måtte nøye meg med ungfuglene på og ved isen i dag.







En av ungfuglene hadde derimot andre farge ringer enn de jeg bruker når jeg ringmerker ørneunger. så her var det en utlending, og etter en sjekk i notatbøkene fant jeg ut at denne kom fra Østersjø området i Sverige og er merket i 2012.

En mail er sendt til mine kontakter i Sverige, så på mandag regner jeg med et svar, og data på når og hvor den er merket.
Svaret kom fra en av mine kolleger i Sverige, og denne fuglen var merket 2 juni  2012 ved kysten av Helsingland, ca 15-20 mil nord for Stockholm.


En Norsk havørn, nr N2 72,  jeg merket selv i sommer i Vindafjorden, og dette er faktisk sønn av Skotty. Etter disse ti-tolv årene med ringmerking av havørn i Rogaland, har jeg sjekket/kontrollert flest unger av Skotty. Hun har også vært den ørnen i Rogaland som har hekket hvert år, og dermed produsert flest unger disse årene.

Ungdommene leker og knuffer en del når de er samlet, og i dag var ingen unntak.












No comments:

Post a Comment