Total Pageviews

Monday, August 27, 2012

Havørn safari



Har gjennom mange år fulgt flere par havørn i mitt distrikt, hvor noen ørner er mer tillitsfulle enn andre.
Men det er ville dyr, som gjør som de vil og er ikke alltid like samarbeidsvillige.
I helgen var jeg i et område hvor jeg i fjor hadde ett par havørn, der hannen var veldig tillitsfull og kunne komme så nær som 5-6 m.
Det samme skjedde i påsketider i år, men så ble det brått slutt på tilliten. I flere måneder ville den ikke komme ned og plukke fisk før jeg var på betryggende avstand, ca 200- 300 meter.





I går var jeg tilbake og prøvde å kaste ut en fisk til ørnene, hadde ikke pakket ut kamera av sekken fordi jeg regnet ikke med at det var noe respons. Men det gikk ikke mer enn 10 sekund før havørna suste ned mot byttet og plukket fisken. Jeg klarte akkurat å rive opp kamera, men innstillinger ble det ikke tid til.

Hele 6 ganger kom ørnene ned på en times tid, og da ble det noen bilder en kunne være noenlunde fornøyd med.

Enkelte ganger kom de så nær at det var vanskelig å få tatt bilder, hvor hele fuglen var i bildet.




Noen som vil oppleve liknende ?
Vurderer å arrangere safariturer, hvis det er interesse for det.


Dag Brynjelsen

1 comment:

  1. Hei,
    Skikkelig gøy at du har fått fornyet tillit hos havørnene "dine". Endelig hekker havørna også her i Lindesnes, og jeg skal forsøke meg på disse etterhvert.

    ReplyDelete