Total Pageviews

Thursday, February 23, 2012

Fair Isle

I disse grå og regnfulle dager, går tankene til vår, sommer, sol og varme.  Jeg sitter derfor en del og betrakter bilder fra turer jeg har hatt tidligere år.




Sensommeren 2009 var jeg med en kompis på seiltur fra Haugesund og vestover til Fair Isle.  Dette er en liten øy mellom Shetland og Skottland, og for fugle entusiaster er denne øya kjent for sitt eldorado av sjøfugler på sommerstid. Videre er den også kjent for sine mange sjeldne trekkfugler  høst og vår, slik Utsira er i Norge.


Etter ca ett døgn på sjøen, kunne jeg se Fair Isle ´s karakteristiske  topp. Øya har bratte sider i øst, nord og vestsiden som gir gode hekkemuligheter for millioner av sjøfugler.

På de fire dagene jeg var på Fair Isle tok jeg over 12000 bilder, så å plukke ut et fåtall bilder til bloggen blir vanskelig. Mulig jeg deler opp i flere innslag.


Store deler av øya er beitemark for sauer, hester, kyr og kaniner, og de spredte  trærne som finnes, er inngjerdet i hager. Å gå turer på øya er en fryd da terrenget er snauspist gress som en golfbane. Rundt høydedragene er det noe lyng, og i dalsøkk er det noe myrlendt.
Får jeg anledning, vil jeg besøke denne spennende øya flere ganger.



Havna i øst




Fyrtårnet i sør


På Napoleons tid ble det bygget et fyrtårn, hvor man varslet befolkningen når  Nederlandske, Spanske eller Portugisiske krigsskip var på vei, dermed kunne de enten rømme eller møte fienden.


Havna i øst


Fyrtårnet i nord over og en gigantisk tåkelur under

Før den digitale tidsalder, ble tåkeluren flittig brukt. Denne er  2 meter i diameter og 5 meter lang. Tankene til høyre var lufttanker, og en kompressor inne i huset presset lufta ut gjennom luren. Det må ha vært en øredøvende lyd som kom ut av denne luren.
Været har også forandret seg, sier lokalbefolkningen, det er ikke så mye tåke nå for tiden som tidligere. 


En blir bergtatt av et slikt landskap







Kaniner finnes i tusenvis og det jaktes på dem, så de er ganske sky.


Mange spennende motiver på stranden




Sandlo


Myrsnipe





Her ble det mange bilder, neste innlegg blir om fuglelivet rundt på øya







1 comment: