Total Pageviews

Sunday, February 5, 2012

Havørn ved skjulet

Fredag tok jeg fri fra jobben, dro tidlig ut og rigget meg til inne i skjulet før det grydde av dag. De siste 5-6 årene har det vært dårlig med ørn på og ved foringplassen min, og jeg har hatt mange bomturer i det siste.  Men i følge viltkamera som står ved foringen, skal det ha vært to unge havørner og en ung kongeørn  på og ved åtet de siste ukene.
Forventningen var stor, da værmeldingen hadde meldt kaldt og litt snø i lufta. Da lå alt til rette for at i ihvertfall en av ørnene skulle dukke opp.

Og etter et par timers venting så jeg en skygge utenfor skjulets glugg. En ung havørn sirklet over området og sjekket at alt var trygt, før den slapp seg ned og satte seg i et tre like ved.



Her satt den noen minutt før den lettet og fløy rett ned på åtet og begynte å spise med det samme.
Men noe usikker da en eller to kongeørner hang rett over plassen.


Etter å ha spist i nærmere to timer, var den mer eller mindre mett og fornøyd.




Først måtte den drite litt, før den gjøv på åtet og spiste enda en halv time.









2 comments:

  1. Hei,
    Gratulerer med egen blogg. Selv har jeg holdt på litt over et år, og det er alltid moro å dele opplevelser med likesinnede.
    Havørna er min favorittfugl, og du er heldig som får den ned. Gratulerer med det!
    Det blir gøy å følge deg videre.mvh Willy

    ReplyDelete
  2. Dette her ser virkelig bra ut, Dag! At du tar glitrende bilder av ørna visste jeg jo :)

    ReplyDelete