Total Pageviews

Sunday, February 5, 2012

Mitt første innlegg

Som så mange andre fikk jeg lyst til å dele mine turer i skog og mark med andre likesinnede.

I dag besøkte jeg en lokalitet på vestsiden av Bakarøy i Haugesund, hvor det oppholder seg en del sjøfugler , både vanlige og litt sjeldnere.
Denne formiddagen fikk jeg oppleve flere sjeldenheter og på veldig nært hold. Jeg brukte bilen som kamuflasje. Mange dyr og fugler har ikke den frykten for en bil som for et menneske utenfor bilen. Selv om en sitter nokså åpenlyst i bilen og beveger både hode og armer, reagerer ikke fuglene nevneverdig. dette kan føre til at ellers så sky fugler og dyr etter en stund kan nærme seg bilen ganske nær.

i dag fikk jeg oppleve 1 polarmåke og ikke mindre enn 3 grønnlandsmåker, alle i forskjellige års drakter.


Polarmåke var den mest sky,  så avstanden ble litt lang. Klarte å ta noen bilder av den i det den dro sørover og forsvant. ble ikke helt skarpt, men fikk da dokumentert arten.



En av de unge Grønnlandsmåkene ble upopulær blant gråmåkene, noe en ser tydelig på bildet, der gråmåken ytrer sin mening om ungdommen.



Ved å sitte en god stund i bilen, kom grønnlandsmåkene nærmere og nærmere og jeg fikk mine bilder på bare 10-12 m avstand.  Måka over er i sin 2 vinterdrakt,  mens måka under er sin 3 vinterdrakt.  ( rett meg vis jeg tar helt feil)



Plutselig dukket en liten artig dykkerfugl opp rett ved måkene, en dvergdykker. Denne er svært sky og det er første gangen jeg er så nære denne lille artige fuglen.

Søndag morgen tok jeg turen tilbake, for om mulig å få noen fluktbilder av en eller flere av måkene. For sikkerhets skyld hadde jeg med meg noen brød til å lokke dem nærmere.
De lot seg ikke be to ganger, og som jeg håpet kom de på noen få meters hold.









1 comment:

  1. Jeg må jo selvfølgelig bli din første følger min kjære:) Dette blir spennende, kjekt at du kan dele naturopplevelsene, og de flotte bildene dine i denne bloggen:) Klem:)

    ReplyDelete