Total Pageviews

Saturday, February 11, 2012

Ørnefjorden 2

Ørnefjorden er ikke det opprinnelige navnet på denne fjorden, men etter å ha opplevd 31 havørn på en og samme tid  i 2006 ble den døpt til Ørnefjorden.

Også denne fredagen tok jeg meg fri fra jobben og tok turen i en av kamuflasjene jeg har fast ved en fjordarm øst for Haugesund. Det hadde vært kuldegrader i over en uke, og jeg hadde vært inne og sjekket forholdene dager i forveien. Kastet fisk ut på isen og lagt noen inne på land.  Dagen etter var all fisk borte, dette så lovende ut og jeg besluttet å ta sjansen på å sette med inn i skjulet denne fredags morgenen.

Men skuffelsen var stor da all is fra fjorden var borte. Selv om gradestokken lå 1/2 grad under frysepunktet, var altså isen borte. En mildt bris kan være grunnen til at isen forsvant på bare ett døgn.

Når jeg nå ikke hadde fisk ute på isen til å lokke ørnene ned, var det svært lite sannsynlig at det ble noe action foran skjulet.

Men der skulle jeg ta grundig feil.

Noen laksender søkte fredelig mat i sjøen rett ved kamuflasjen, men plutselig kom en ung havørn inn i bildet og skapte panikk.


Tydelig sulten, men uerfaren prøvde den i flere minutt å fange en av laksendene.



Men, uerfaren som den er, byttet slipper unna

En voksen havørn som betrakter dette området som sitt jaktområde og revir likte ikke denne ungfuglens oppførsel, den gikk direkte til frontal angrep.

Ungfuglen satte seg i et tre tydelig forvirret, hvorfor angripe meg. Hvorfor ikke samarbeide litt da.


Ungfuglen stakk til slutt, tydelig fornærmet.

Kort tid etter ble jeg oppmerksom på en kamp i sjøen mellom to fisker. En stor torsk eller lange hadde bitt seg fast i en litt mindre flyndre ( disse var store, antar torsken/langa var bortimot 10-15 kilo). Skal si det ble action i dag tenkte jeg i det jeg betraktet det hele gjennom telelinsa


Flyndra kavet for å komme seg løs fra kjempens kjever, og plutselig kommer den voksne havørna til angrep. Jeg fikk så vidt trykket av et bilde, det skjedde så fort at bildet ble ikke helt perfekt. Men hvilken opplevelse, dette er første gangen jeg ser havørna angriper fisk i overflaten.


Første forsøk var mislykket, deretter tok den seg et par runder over og kom til den slutning at dette var litt for stort bytte. Selv flyndra måtte ha veid flere kilo. Ved å sette klørne i slike store bytter kan den risikere å bli dratt ned av fisken og drukne.


Selv om isen var borte og jeg vurderte å gi opp hele turen da jeg ankom  tidlig på morgenen, ble det en minnerik tur med mye action og noen bilder.  Jeg glad for at jeg ikke returnerte hjem.
Hele 8 ørner holdt seg i området denne dagen, men kun tre av dem var på fotohold. 
Blir det en ny kuldeperiode, er det store muligheter for gode bilder.





1 comment:

  1. Flott opplevelse da Dag !

    Ikke hver dag en dumper borti slikt.

    Skulle ha kommet meg ut av senga ja !!!!
    Får ha det til gode

    ReplyDelete